Daniel Miletics 1.maj tal

Daniel Miletic, ordförande i Vänsterpartiet i Emmaboda kommun

I dag är en dag av alla andra där vi måste hålla i hop.Vi håller i hop för rättvisa, jämlikhet och arbete. Vi håller i hop för den internationella solidariteten, vi håller ihop mot klassförtryck och patriarkala maktstrukturer.

På första maj demonsterar vi för världens bästa välfärd utan vinstintressen. En välfärd som omfattar alla människor i vårt land, som var och en bidrar till  efter förmåga  och där var och en för stöd och hjälp efter behov. Ett rättvist samhälle är bättre för alla.

Vi håller ihop mot högerregeringens orättvisa, cyniska, antifackliga och känslokalla politik för ökande klass och könsklyftor. Arbetare har länge men väl byggt upp den gemensamma välfärden, som numera raseras i rask takt av högerns politik. Då finns det bara en sak att göra. Byt regering och byt politik.

maj 2012
« Apr   Jun »