Anders Svenssons 1.maj tal

Anders Svensson från Nybro talade på Centrumtorget

2012 är året när Socialdemokraterna och Moderaterna i Nybro Kommun gick tillsammans i en samverkan. 2012 är året när politikernas arvode ska ta ett jättesprång upp i det blå.
2012 är året när många medarbetare i Nybro Kommun ska bli av med sitt arbete. 1:a maj ska vara arbetarpartiernas dag med röda fanor, tal och krav om solidaritet.

Det måste kännas främmande inom de socialdemokratiska leden att demonstrera på 1:a maj. Men vilsenheten och ideologin har bytts ut mot kapitalts kalla värden, där prylar, plast, fonder och aktier är den enda statusen. Men som Mikael Wiehe sjunger: Man kan inte ha sitt liv på banken.
Livet är mellan dig och mig, mellan oss tillsammans.

I den privata skolan ska varje elev vara lönsam och inom budgetramen. Sedan om utbildningen går ut på att byta glödlampor på toaletten, det får man ta, för utbildningskvaliteten är det inte så noga med.

Inom omsorgen budgeterar man hur ofta man ska byta blöjor på de gamla. Det gäller att räkna rätt så att det inte blir översvämning hos kunderna. Översvämning blir det dock i riskkapitalisternas kassor innan kapitalet skickas till något skatteparadis.

Jag blev för några veckor sedan kontaktad av våra ensamkommande flyktingar i nybro. Det redovisade sina tuffa ekonomiska villkor, där ersättningen knappt räcker till mat för dagen. Detta i en kommun där politikerarvoden ska höjas med tusentals kronor för de högst arvoderade politikerna.

Ett samhälle som har en kultur där mammon är den enda Guden är ett samhälle som går mot dekadans och undergång, den tydligheten ser vi i vår historia världen över.

Vänsterpartiet är det enda partiet som står för de mänskliga värdarna . Ett samhälle som står för utveckling, medmänsklighet och personlig utveckling för alla. Vi ska vara stolta för vår tydlighet i vår politik där vi tryggt kan vara förankrade, att stå med bägge fötterna stadigt på marken med tydliga argument. Det är vårt Vänsterparti, ett parti vi är väldigt stolta över.

maj 2012
« Apr   Jun »