Vad är valfrihet?

Valfrihet är ett fint ord som innebär att en människa kan forma sitt liv utefter sina förutsättningar och beroende på vilket skede i livet man befinner sig i. Detta försvinner inte bara för att man kommit upp i åren, samma grundläggande behov finns kvar. Detta ställer krav på samhället att erbjuda så bra äldreomsorg som möjligt för att täcka valfrihetsbehovet. Det handlar om allt i från de primära behoven som när man vill äta, lägga sig, stiga upp, gå en promenad mm. till att fylla den dagliga aktiviteten med så mycket olika verksamheter som möjligt.

Emmaboda kommun ligger i absolut framkant när det gäller vår äldreomsorg, det visar olika undersökningar. Personalen på de olika verksamheterna gör ett fantastiskt arbete för att förgylla våra omsorgstagares vardag. I Algutsboda serviceområde har man t ex tillsammans med några dementa spelat bowling på Nöjeshuset. För att detta ska fortsätta vara möjligt krävs det fortsatt satsning på välfärden både från kommunens sida men framför allt från riksdagen.

Med en borgerlig regering som har varit i makten i fem och ett halvt år har denna satsning kommit av sig. Vi har en högerregering som prioriterar miljardskattesänkningar och urholkning av den generella välfärden genom att sälja ut verksamheten till privata alternativ. Den s k borgerliga valfrihetens fokus är att prata om utövare istället för en verklig valfrihet för individen. Det är därför vi är emot införande av LOV:en i Emmaboda kommun.

Uttalande antaget på Vänsterpartiets i Emmaboda kommuns årsmöte i Vissefjärda den 22 mars

april 2012
« Mar   Maj »